Your cart

Your cart

Cursus De (Kunst)Geschiedenis van de Fotografie

Course code: 3225
14
Sep

Wie heeft de fotografie uitgevonden en wat ging daaraan vooraf? Waar komen die Instagram filters toch vandaan? Waarom was de schilderkunst bang voor de opkomst van de fotografie? Deze cursusreeks geeft antwoord op de vele vragen gerelateerd aan de kunstgeschiedenis van de fotografie. In vier lessen dwalen wij door de tijd heen, van circa 1820 tot en met het heden, op zoek naar alle verschillende verhalen, debatten, foto’s en fotografen, die kenmerkend zijn voor de geschiedenis van fotografie, of juist een spannend buitenbeentje zijn. Aan het eind van deze cursus heeft u een goed overzicht van de geschiedenis van de fotografie, bekeken vanuit een kunsthistorisch perspectief, en zult u nooit meer hetzelfde kijken naar alle foto’s die ons omringen. Deze cursus geeft u handvaten voor het kijken naar fotografie, waardoor u nooit meer met uw handen in het haar langs een fotografietentoonstelling loopt, want het kijken naar fotografie moet vooral ook leuk en begrijpelijk zijn. Bovendien heeft u na het volgen van deze cursus een daguerreotypie, een ambrotypie, een (moderne) zoutdruk en carte de visite foto’s in uw eigen handen gehouden en goed bekeken. Dit zijn namen van technieken die u nu misschien nog niets zeggen, maar na de cursus wel, waardoor u deze fototechnieken voortaan zult herkennen.

De cursus is deels chronologisch opgebouwd, waardoor de geschiedenis van de technologische ontwikkelingen verteld wordt, maar we kijken ook elke week naar een fotografisch debat. Zoals het debat waarbij fotografie gekoppeld wordt aan de werkelijkheid, omdat er altijd een verbintenis zou zijn met wat er echt voor de camera heeft gestaan. Daarnaast bekijken we afbeeldingen van foto’s van bekende fotografen, en de kunsthistorische stijlen, waardoor u een goed idee krijgt van het fotografische canon. Hoewel het canon belangrijk en leuk is om te kennen, bekijken wij ook elke les juist de hiaten in dit canon, zoals tot voor kort de vrouw niet in de fotografische geschiedenis is opgenomen. Elke les wordt eveneens de ontwikkeling van fotografie in Nederland getoond, naast de meer internationale verhalen.

We beginnen met de uitvinding van de fotografie en wat daaraan vooraf ging. Daarna kijken wij naar fotografie als kunstvorm, het gevecht met de schilderkunst en de Photo-Secession. Vervolgens gaan wij het hebben over de moderne tijd, fotografie als massamedia en de angst hiervoor. Ten slotte kijken wij naar het digitale tijdperk, het manipuleren van foto’s en kleur. Belangrijke filosofen en theoretici zoals Walter Benjamin, Roland Barthes en Susan Sontag worden behandeld, net zoals de bekende fotografen Louis-Jacques-Mandé Daguerre, Julia Margaret Cameron, Alfred Stieglitz, Cindy Sherman en Jeff Wall. U heeft geen voorkennis nodig voor het volgen van deze cursus.

Enroll
Maandag 14 september 2020
4 lessen van 1,5 uur aanvangstijd 18:30 (klik hier voor de lijst met data en tijden per bijeenkomst)
Prijs: € 97,50
Mw. J.K. (Joëlle) Daems

Dit is een cursus op locatie. Wij willen u vragen hierbij de huidige Coronamaatregelen in acht te nemen. Houd 1,5 meter afstand; blijf thuis als u klachten heeft (verkoudheid, keelpijn, (licht) hoesten, verhoging of koorts) en blijf thuis als iemand in uw huishouden koorts en/of benauwdheidsklachten heeft.

18:30 - 20:00
Locatie: Mauritskade 58: Ingang Oosterpark zijde (klik hier voor de adresgegevens)
J.K. (Joëlle) Daems
Joëlle Daems is een kunsthistoricus, gespecialiseerd in de geschiedenis en theorie van de fotografie. Zij studeerde kunstgeschiedenis aan Universiteit Leiden en de geschiedenis van de fotografie aan de Universiteit van St Andrews in Schotland. St Andrews was de plek waar in de negentiende eeuw de fotografie voor een gedeelte werd uitgevonden. Zij doet onderzoek, schrijft teksten, organiseert evenementen en maakt tentoonstellingen. Daarnaast geeft zij cursussen, lezingen en rondleidingen, waarbij de kunstgeschiedenis van de fotografie centraal staat en waarbij zij altijd op zoek is naar de hiaten in het kunsthistorische canon.