De oorsprong van de moderne natuurkunde

okt

De ontdekking van het higgsdeeltje, deeltjes die sneller dan het licht reizen, medicijnen die ontwikkeld zijn met nanotechnologie, de Nobelprijs voor moleculaire machientjes. Dit zijn enkele voorbeelden van berichten die de afgelopen jaren regelmatig in het nieuws kwamen. Als dit soort berichten uw aandacht trokken en u meer zou willen weten over de natuurkundige basis van deze ontwikkelingen, dan is deze cursus iets voor u. De technologische ontwikkelingen van de vorige en deze eeuw zijn gebaseerd op de moderne natuurkunde, met name de kwantummechanica. Om deze technologieën beter te kunnen begrijpen is het nodig om terug te gaan naar het ontstaan van de kwantummechanica in de eerste helft van de vorige eeuw, met kopstukken als Max Planck, Albert Einstein en Niels Bohr.
In onze cursus proberen we te begrijpen tegen welke problemen deze natuurkundigen destijds aanliepen en hoe de oplossingen die zij bedachten de basis zouden gaan vormen van de kwantummechanica. We gaan ons richten op de personen achter de theorieën en de betekenis van die theorieën voor onze huidige samenleving. Op deze manier wordt de kwantummechanica dichterbij gebracht, zonder dat wiskundige voorkennis nodig is.
Globale inhoud van de cursus:
Bijeenkomst 1: Max Planck en de ontdekking van het foton
Bijeenkomst 2: Albert Einstein en het kwantum
Bijeenkomst 3: Golven en deeltjes