Veelgestelde vragen
Hoe kan ik inschrijven?
Inschrijven kan via deze website. Nieuw is de mogelijkheid om een account te maken. Je kan dan aangeven de nieuwsbrief te willen ontvangen, je betaalmethode selecteren en al je NAW-gegevens opslaan. Als je de volgende keer inlogt met je e-mailadres en je wachtwoord hoef je deze gegevens niet meer opnieuw in te vullen.
Hoe kan ik betalen?
Je kunt het bedrag betalen met iDeal of creditcard.
Mijn werkgever wil de cursus betalen, hoe kan ik dat aangeven bij de aanmelding?
Stuur een e-mail naar [email protected], liefst met de bevestiging van je werkgever en de benodigde factuurinformatie.
Kan ik iemand een cursus van Volksuniversiteit Amsterdam cadeau doen?
Als je een specifieke cursus of een cursustegoed cadeau wilt doen, mail dan naar [email protected]. Na betaling sturen we de cadeaubon via e-mail (met het gewenste bedrag, op naam van de ontvanger).
Kan ik het STAP-budget gebruiken voor een cursus bij Volksuniversiteit Amsterdam?
Nee, Volksuniversiteit Amsterdam is niet aangesloten bij het STAP-scholingsregister.
Kan ik cursussen Nederlands als 2e Taal (NT2) bij Volksuniversiteit Amsterdam betalen met de DUO-lening?
Nee, bij Volksuniversiteit Amsterdam kan de DUO-lening voor alfabetisering, inburgering en staatsexamen niet worden gebruikt (zoek inburgerschool).
Kan Volksuniversiteit een studievisum aanvragen als ik naar Nederland kom om cursussen te doen?
Nee, Volksuniversiteit Amsterdam is geen erkende referent (zie IND).
Wat als de cursus van mijn keuze vol is?
Wanneer je je inschrijft voor een cursus die volgeboekt is, krijg je hiervan een melding op de website. Het is mogelijk je op een wachtlijst te plaatsen, zonder te betalen. Komt er een plaats vrij of organiseren wij een extra groep, dan nemen wij contact met je op.
Als je al betaald hebt en de cursus blijkt toch vol te zijn dan storten wij het geld terug.
Wanneer starten de volgende taalcursussen?
Regelmatig starten nieuwe taalcursussen. Elke les van de reguliere cursussen duurt anderhalf uur en vindt één keer per week plaats. Naast de reguliere cursussen biedt Volksuniversiteit ook regelmatig intensieve cursussen aan en Conversatiecursussen. Raadpleeg het programma voor meer informatie.
Ik zou graag mijn Arabisch, Duits, Turks, Zweeds, etc. weer oppakken, maar kan mijn niveau niet inschatten.
Voor alle taalcursussen die starten in september of januari organiseren wij een Online cursusmarkt. Je kunt dan een online informatiebijeenkomst bijwonen en je vragen stellen aan de betreffende docent. Bij de meeste talen staat duidelijk het begin- en eindniveau vermeld van het Europees Referentie Kader. Kom je er niet uit of twijfel je aan je taalniveau, dan kun je je aanmelden voor een intake. Een intake kost 25 euro. Een van onze docenten zal dan binnenkort contact met je opnemen. Als je je na de intake inschrijft bij de Volksuniversiteit Amsterdam voor een cursus in deze taal, dan storten wij het geld dat je betaald hebt voor deze intake weer terug op je rekening!
Kan ik rechtstreeks een vraag aan een docent stellen?
Stel je vraag per e-mail aan ons en wij zorgen ervoor dat deze bij de juiste docent terechtkomt. Stuur je vraag naar [email protected]. Wij geven geen telefoonnummers of e-mailadressen van docenten aan derden door.
Wanneer komt het nieuwe programma online?
Half juli verschijnen de najaarscursussen, met cursussen die starten in de periode van september-december.
In december verschijnt het programma Winter en Voorjaar, met cursussen die starten in de periode januari-juni.
Begin mei verschijnt het Zomerprogramma met activiteiten in de maanden juli en augustus. Dit is echter maar een richtlijn, wij programmeren het hele jaar door. Hou onze website regelmatig in de gaten voor updates, of schrijf je in op onze nieuwsbrief.
De cursus van mijn keuze is al begonnen, kan ik nog meedoen?
Voor taalcursussen van 12 weken geldt dat je twee lessen mag missen en vanaf de derde les nog mee kunt doen.
Voor de cursussen Nederlands NT2 voor beginners (A0-A1 en A1-A2) geldt dat je 1 les mag missen en vanaf de tweede les nog mee kunt doen.
Bij de meeste andere cursussen geldt dat je niet meer kunt inschrijven nadat de cursus is begonnen.
Er wordt geen reductie op de cursusprijs gegeven vanwege gemiste lessen.
Ik heb een verkeerde reservering via de website gemaakt. Hoe kan ik dat wijzigen?
Informeer het secretariaat hierover per e-mail via [email protected]. Zo kun je laten weten wat er fout is gegaan en de secretariaatsmedewerker kan dit dan voor je veranderen.
Is de cursusprijs van een taalcursus inclusief boeken?
Nee, de boeken die nodig zijn voor de cursus dien je zelf aan te schaffen via een boekhandel. Alle boeken staan vermeld bij de betreffende cursus.
Mag ik het cursusmateriaal delen met anderen of gebruiken buiten de cursus?
Nee, het cursusmateriaal is uitsluitend bedoeld voor deelnemers van de cursus. Het mag niet worden gedeeld, verspreid of openbaar gemaakt in welke vorm dan ook. Dit om auteursrechten te beschermen, de kwaliteit en juiste context te bewaren en respect te tonen voor het werk van de docent.
Worden online lessen opgenomen?
Online lessen/lezingen worden niet standaard opgenomen. De keuze om lessen wel of niet op te nemen ligt bij de docent, maar alleen na toestemming van alle deelnemers. Eventueel kan de cursist de docent verzoeken om een les op te nemen. Als de docent een les wil opnemen, dan vraagt de docent toestemming aan alle cursisten.
Gaat mijn cursus op locatie door bij weercode geel/oranje/rood?
Het waarschuwen door middel van kleuren geeft het KNMI de mogelijkheid om waarschuwingen voor gevaarlijke weersituaties op te schalen. Dit zijn de gevolgen van deze codes voor het doorgaan van een les op locatie:
Bij code geel: de les gaat gewoon door.
Bij code oranje: de les gaat gewoon door. De cursist maakt zelf de afweging om naar de les te gaan of niet. De docent kan er eventueel voor kiezen om de les uit te stellen of de les online te geven.
Bij code rood: de les gaat niet door. De les wordt uitgesteld of online gegeven.
Heb je op de website geen antwoord kunnen vinden op je vraag?
Stel je vraag aan [email protected]. Wij zorgen ervoor dat je op werkdagen binnen 24 uur antwoord hebt.